"A la vida, l'únic que no es pot deixar perdre és l'amor. Aquesta va ser la resposta, i molt abans de pronunciar-la jo ja la devia saber."
"Un amor de joventut no és només un amor que una persona té en la seva joventut. És una cosa incomparable, perquè la persona a qui colpeix encara no ha viscut res amb què poder mesurar el seu amor. És allà només per ell mateix. Encara no ha de sobreposar-se a cap desengany, no ha de superar cap felicitat anterior, no ha de refutar res, corregir res, substituir res."
Els records del que va ser realment es barregen amb el desig
del que podria haver estat en una relació que no sabem exactament quan va
durar. De fet, ella viu tan ancorada en el record que com a lectora m’he
arribat a preguntar si ell realment havia existit o era fruit de la seva imaginació.
A partir dels records, la protagonista ens presenta personatges força
pintorescos i ens contextualitza la trama al Berlín dividit pel mur.
"L'oblit és la inconsciència de l'ànima. Recordar no té absolutament res en comú amb no oblidar."
La lectura, com
deia, no és especialment àgil, malgrat que el text flueix perfectament en la
traducció catalana que n’ha fet Carlota Gurt. Tanmateix, aquest fil de
pensament, que va a la deriva i s’embranca en idees més profundes requereixen una
lectura atenta.
"Amb l'amor passa com amb els dinosaures, que el món sencer es recrea en la seva mort: Tristany i Isolda, Romeu i Julieta, Anna Karénina, Pentesilea, sempre només la mort, sempre aquesta voluptuositat de l'impossible. Jo no crec que les persones siguin tan incapaces d'estimar com aparenten. Es deixen convèncer per ànimes infelices sense amors de joventut que, per por de morir, van expulsar l'amor a crits tan aviat que ni recorden quan."
Animal trist val la pena de llegir
perquè està molt ben escrit. Les imatges i els símils amb l’amor són
espectaculars; com ens fa canviar, com canvia el significat de les coses i objectes a mesura que hi
passa el tsunami de l’amor, com es pot convertir en un sentiment malaltís i com
ens pot aïllar. Aquest és un d'aquells llibres que pràcticament podries
subratllar sencers, especialment al principi. He marcat pàgines senceres, però en
aquesta entrada he fet una "petita" selecció que no volia deixar de
compartir-vos.
"L'època de la gratitud pura és la primera fase de l'amor, segurament de qualsevol amor. Una persona aconsegueix transformar-nos. Qualitats que desitjàvem tenir o que sabíem que amagàvem a dins, sepultades o per descobrir, desplacen des del primer segon de l'enamorament les altres qualitats amb què estàvem acostumats a viure. No ens reconeixem. Som més guapos, més dolços, savis. Ens hem redimit de la pusil·lanimitat i el ressentiment. Ens sentit disposats a perdonar el pitjor enemic. La felicitat fa resplendir tots els arbres, tots els carrers, tots els minuts, i ens meravellem de la bellesa que no hi havíem sabut veure fins llavors."
Confesso que no
coneixia Monika Maron fins que aquest llibre em va arribar a les mans, però
entenc que sigui una de les escriptores més importants d’Alemanya. Animal trist és una novel·la amb un
estil peculiar, que s’hi ha d’entrar (potser no tothom hi connectarà), però amb
una força narrativa que t’arrossega llibre endins. Ai, l’amor!
"Per no saber, no sé si l'amor se'ns fica a dins o si ens esclata de dins cap enfora. De vegades crec que se'ns fica a dins com una criatura aliena que ens sotja durant mesos, o anys i tot, fins que en algun moment, assetjats pels records o pels somnis, obrim amb ànsia els porus, pels quals penetra en pocs segons, i se'ns barreja amb tot allò que la pell envolta. O si se'ns fica a dins com un virus que nia i perviu quiet dins nostre, fins que un dia ens troba prou predisposats i indefensos per esclatar com una malaltia incurable. Però també em puc imaginar que ens viu a dins des que naixem, com un presoner. Només de vegades aconsegueix alliberar-se i escapar de la presó que li som. Quan me l'imagino com un presoner de per vida que s'ha escapat és quan millor puc entendre per què en els rars moments de llibertat s'esvalota tant, per què ens turmenta d'una manera tan despietada, per què ens aboca a totes les promeses i alhora a totes les desgràcies, com si ens volgués mostrar què estaria disposat a donar-nos si l'hi permetéssim, i quin càstig mereixem per no deixar-lo mamar."
Coneixem una mica més l'autora?
"Tot i que les mostres d'amor en públic eren contingudes i tímides, buscaven qualsevol ocasió per fer-se una carícia furtiva o per recolzar-se un segon l'un en l'altre, com qui no vol la cosa, com si els calgués convence's contínuament de la corporalitat de l'altre, com si no es poguessin creure aquella felicitat seva, immensa i inesperada."
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Moltes gràcies per comentar!