Títol: Vida privada
Autor: Josep Maria de Sagarra
Editorial: Cercle de Lectors (edició 1991)
Any: 1932
De fet, Edicions Proa va cedir la
llicència editorial d’aquest llibre al Cercle de Lectors només per als seus
lectors. Nosaltres ja feia alguns anys que estàvem subscrits al Cercle i per
tant vam poder gaudir d’aquest exemplar. Com molts altres llibres, fa molts
anys que el tinc i no sabria dir el perquè fins ara no m’he decidit a
llegir-lo.
"Leocàdia! Aquella grassa flor romàntica, inexpressiva, però plena de totes les virtuts com una ratafia antiga que ell va conèixer en un ball famós que es va donar a Barcelona quan el primer casament d’Alfons XII. Aleshores Leocàdia duia una cotilla estranguladora i un vestit de setí rosa amb polisson i cua de volantets, i entre la combinació de punts i repunts i cortines de castedat, respirava la pell del pit de Leocàdia, tota feta de camèlies blanques, fada, inodora, sense promeses, limitada per l’escot discretíssim i per un gran llaç de vellut blau-cel, ajustat com un collar de gos."
L’autor fa una descripció de la
burgesia catalana de finals del segle XIX i primer terç del segle XX amb una
prosa molt rica en vocabulari i matisos. Ens presenta una societat que viu dels
èxits i dels esforços dels seus avantpassats. L’acció transcórrer des del
casament d’ Alfons XII, passant per la dictadura de Primo de Rivera, i acabant
per la República. L’autor fa una crítica ferotge del comportament d’aquests membres,
sempre disposats a adular les altes esferes polítiques, siguin com siguin les
tendències del poder. En una paraula, una societat hipòcrita que no dubta en
canviar de camisa al so que els interessa més.
En el conjunt dels personatges
principals, trobem la família de Lloberola: Don Tomàs de Lloberola, marquès de
Sitjar i de Vallromana. Descendent de la pagesia rica, ostenta el títol
nobiliari de marquès des de fa dues generacions anteriors, pràcticament
arruïnat, però intentant mantenir el seu estatus a tota costa. La seva esposa,
Leocàdia, que al contraure matrimoni va aportar una dot suculenta. Tenen dos
nois. Frederic, l’hereu, fluix, vanitós i sense conviccions, casat amb una dona
que avorreix i que sempre va mancat de diners. Cada dos per tres ha de demanar
ajut econòmic al seu pare, la qual cosa crea sempre situacions molt tenses. El
segon, en Guillem, solter, simpàtic però amb una doble personalitat. És cruel:
no li fa res recórrer al xantatge per aconseguir el que vol. Gaudeix veient la
seva víctima acorralada que acaba suïcidant-se. Per obtenir diners però també
perquè és un degenerat, manté relacions sòrdides a casa d’una modista que fa
servir el seu taller de costura, per concertar trobades immorals.
No hi falta la tercera generació, és
a dir Maria Lluïsa, la neta de Don Tomàs. Una noia aparentment moderna, que
treballa i que vol emancipar-se. Una noia plena de contradiccions, que queda
embarassada i davant la indiferència del pare de la criatura, decideix avortar.
Portarà a terme aquest pla a casa d’una dona on es fan aquest tipus
d’interrupcions que, sense saber-ho, és l’amant del seu pare.
També hi ha altres personatges que
tenen un paper en la trama del llibre. L’autor destaca els fets important que
va marcar Barcelona, com l’Exposició Universal que va canviar la imatge de la
ciutat, les visites del Rei i de Primo de Rivera, la proclamació de la
República. Uns fets que ens porten al principi del segle XX.
Josep Maria de Sagarra i
Castellarnau (Barcelona 1894 - 1961), va ser escriptor i traductor. Descendent
d’una antiga família de la noblesa catalana. És autor d’una obra extensa i
variada, amb un estil ric, acolorit i precís. Tot i que va conrear la
narrativa, amb molt èxit, és en el camp de la poesia i del teatre on trobem la
part més creativa de l’autor. Una de les seves novel·les més exitoses, Vida privada (1932), constitueix
una crònica meitat costumista, meitat proustiana, de la decadència de
l’aristocràcia barcelonina. Per diverses raons, de tipus més econòmic o literari
que ideològic, Sagarra es distancià a poc a poc dels grups catalans de la
resistència i comença a col·laborar amb els més o menys oficials. Morí d’un
carcinoma bronquial, després d’una llarga agonia. Una bona part de les seves
obres han estat traduïdes a diverses llengües, i algunes han estat dutes al
cinema (El Cafè de la Marina, La ferida lluminosa).
Entre la seva extensa producció
literària, destaquen: El comte Arnau (1928); La Llúcia i la Ramoneta (1928); La filla del Carmesí ( 1929); La rosa de cristall (1933); La rambla de les floristes (1935); L’Hostal de la Glòria (1931); El Cafè de la Marina (1933); La ferida Lluminosa (1954).
MAC
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Moltes gràcies per comentar!