Traductora: Eulàlia Jardí
"Al llit, les persones es treien les màscares i feien balanç de la jornada. Obrien el cor i tots els racons secrets de l'ànima. Els satisfets s'adormien plàcidament, però els decebuts ploraven amb amargor la seva dissort dins la tebior del llit. En el món només hi havia aquests dos tipus de persones."
He viatjat a la Xina per a l'última lectura del març
asiàtic i no podria haver quedat més contenta que aquest hagi estat l'últim
llibre que he llegit. D'una banda, perquè m'ha permès conèixer moltíssimes
tradicions i cerimònies xineses que no coneixia (una mica com em va passar amb
la lectura de Japó, però
encara més), però d'altra banda, perquè necessitava una lectura amb certa
distància temporal (les dues últimes sobre Pakistan i Palestina remouen
força...).
A banda de la traducció, recomano aquesta edició pels apèndixs que ofereix: la traducció del prefaci de la primera edició, que és una carta al germà gran de l’autor, i el prefaci de la desena edició, en aquest cas dirigit al seu cosí i en què Ba Jin aclareix alguns rumors que corren sobre Família. Aquest últim prefaci és especialment interessant, però convé llegir-lo un cop acabada la lectura per evitar espòilers!
I és que si bé Família no és una autobiografia de Ba Jin, sí que conté molts elements que fan pensar en la vida de l’autor. Ell mateix reconeix que hi ha certs paral·lelismes entre el personatge de Juehui i ell mateix (la rebel·lia i el desafiament al món tradicional xinès). Tanmateix, també hi ha molts altres personatges i situacions que no es van donar a la seva família, però que s’hi podrien haver donat. Ell mateix escriu: “Creus que a la nostra família n’hi ha cap? No, no n’hi ha cap, però a la societat xinesa sí!”.
Publicada inicialment en forma de fulletó l’any 1931 i sota el títol Corrents turbulents, Família ens parla de la desintegració d’una gran família xinesa benestant i tradicional. Posteriorment va escriure Primavera (1938) i Tardor (1940), que juntament amb Família formen la trilogia “Corrents turbulents”.
L’avi Gao és el patriarca, de qui pengen les cinc branques familiars. Totes, excepte la segona (la tia Zhang, que és vídua, i la cosina Qin) viuen sota el mateix sostre. Els protagonistes són els néts de la branca principal: Juexin, Juemin i Juehui. També hi ha Shuhua, però no té un paper tan destacat en aquesta obra.
Juemin és el segon germà i és un punt entremig entre Juexin i Juehui. Igual que Juehui, té la mentalitat més oberta que la resta de la família, ja que va a l’Escola de Llengües Estrangeres. Té un punt rebel i desafia la família en alguns aspectes, però encara li pesa massa el llast familiar.
Juehui, el petit dels nois de la primera branca, és el personatge que recorda a Ba Jin. És rebel i rebutja la família tradicional xinesa, les supersticions i les normes imposades. És el primer que gosa desafiar l’avi directament.
"La nova generació no seria corrupta ni hipòcrita, i posaria fi als crims de la família tradicional."
Els personatges femenins tenen una gran importància en la novel·la i també encarnen idees diferents. Tot i que lluny del feminisme actual, Ba Jin denota certa modernitat i reivindicava el paper de les dones a la societat. Així, declarava que les dones “no són joguines dels homes”. A Família la majora de dones són, d’una manera o d’una altra, víctimes del pensament tradicional.
Ruijue, la dona de Juexin, és una altra cara de la mateixa moneda. Malda per ser feliç en el seu matrimoni arreglat i s’hi esforça de valent, però també acaba sent víctima de les creences tradicionals.
La cosina Qin és el contrapunt, és el personatge femení obert al món, que va a escola i que té clar que vol lluitar pels seus somnis i que no vol que els adults decideixin per ella.
Tot i que la seva presència és molt petita en comparació amb els personatges anteriors, vull fer menció a la cosina Shuzen. Shuzen és víctima de la seva mare i de la concepció dels peus petits com a ideal de bellesa; és l'única de les cosines a qui han embenat els peus perquè li quedin petits i a l’obra es parla dels seus crits i plors de dolor.
Pel que fa a la trama, la introducció és llarga i pràcticament no hi passa res (comparat amb el nus-desenllaç). Es respira una calma tensa, que acaba esclatant i accelerant el ritme dels esdeveniments amb drama del bo. Família és, bàsicament, un retrat de la decadència de la tradició xinesa, en què es posen en dubte creences i maneres de fer molt arrelades que comporten el patiment i la infelicitat dels joves.
Continuaré amb la trilogia, ja que inicialment el llibre que em va cridar l’atenció va ser Primavera, però quan vaig veure que formava part d’una trilogia, vaig decidir començar pel principi.
- Presentació dels
horòscops dels promesos: Després de
concertar el matrimoni entre dues famílies, però abans de formalitzar-lo, s’anava
a buscar l’horòscop i es llegien les cartes en una breu cerimònia. Aquesta
tradició decidia si el matrimoni continuava endavant o no.
- Celebració de l’Any
Nou: A Família s’il·lustren
molt bé les celebracions de l’Any Nou xinès; des de la decoració, el sopar, la
veneració als avantpassats, els focs d’artifici, els vestits...
- La Llanterna de drac:
Un grup de persones dansa sota una disfressa de drac amb l’objectiu de
foragitar els esperits. A Família,
els membres del clan Gao que paguen als qui fan la dansa de la llanterna del
drac, els tiren petards fins a cremar la disfressa sencera.
- Festa dels Fanals:
Última nit de les festes de l’Any Nou xinès
- Presentar els
respectes al patriarca: Els membres de la
família presenten els respectes a l’avi Gao cada matí i cada nit.
- Quatre generacions a
taula: Es dóna molta importància al fet que hi hagi quatre
generacions de la mateixa família sota el mateix sostre.
- Tradició d’embenar
els peus a les nenes perquè els quedin
petits, símbol de bellesa.
- Ritual de cremar
bitllets per als difunts per tal que no els falti de res a l’altra
vida.
- Celebració dels 66
anys: Els 33, els 66 i els 99 són edats crítiques segons
la tradició popular xinesa, així que es fa una gran festa per foragitar les
desgràcies dels qui els compleixen.
- Enterrament clàssic
"Plorà fins que el cos se li ablaní del tot i els braços i les cames li quedaren sense energia. Llavors, s'abandonà completament i es quedà adormida."
"Estava convençut que quan es trobessin tot serien planys i tristesa. Però la relació entre aquelles dues persones estava basada en l'amor i la confiança mútua, res no els podia separar. Els unia una força indestructible."
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Moltes gràcies per comentar!