dilluns, 16 d’agost del 2021

Aquell estiu sufocant - Eduard von Keyserling

Títol: Aquell estiu sufocant
Autor: Eduard von Keyserling 
Llengua original: alemany
Traductora: Clara Formosa
Any: 1904 (original); 2019 (traducció al català)
EditorialViena Editorial. Col·lecció Petits Plaers
"Em sentia molt desgraciat i molt sol enmig d'aquelles cols. Uns gran i dolorosa ira creixia dins meu, però una ira com aquella que sentim de petits quan el millor que podem fer és tapar-nos la farà amb les mans i posar-nos a plorar."

Diu que la primera edició d'Aquell estiu sufocant es va acabar d'imprimir a començament de l'estiu del 2019, un dia xafogós que presagiava tempesta. A mi m'ha acompanyat uns dies d'agost de 2021, en plena onada de calor.

En Bill és fill d'una família aristocràtica i, després de suspendre l'examen d'accés a la universitat, ha de passar l'estiu estudiant a la finca familiar amb el seu pare, en comptes de marxar de vacances amb la mare i els germans a la costa. Per a Bill, el seu pare és una figura distant i desconeguda, ja que sempre està viatjant i pràcticament no hi té tracte. Tanmateix, a Fernow en Bill, a banda de fer l'adolescent i de visitar les cosines, descobreix una altra cara del seu pare o, més ben dit, coneix com és realment el seu pare: els seus gustos, les seves febleses... 

En Bill és un adolescent força detestable: és egoista, gelós i immadur. Perquè un personatge de ficció et caigui malament ha d'estar molt ben construït, i Eduard von Keyserling ho aconsegueix. El personatge d'en Bill és creïble per com es comporta, pels pensaments que té i per les respostes que dona. És un adolescent repel·lent que només pensa a beure, passar-s'ho bé i en noies, que fàcilment ens fa pensar en algú que coneixem.
En Gerd, el pare, tampoc és que caigui especialment bé. És l'encarnació de la hipocresia aristocràtica: una imatge portes enfora i una altra completament diferent de portes endins. 


D'aquest petit plaer, més que amb la història, em quedo amb la manera com està escrit: per la versemblança del protagonista i pel detall en les descripcions de la natura, que acompanyen els personatges en tot moment.

"Un cop a casa, al meu dormitori, tenia por i estava inquiet. La vida em semblava trista i confusa. No podia dormir. Em venien unes imatges importunes i colpidores i em torturaven. La nit era sufocant."


Coneixem una mica més l'autor?

Eduard von Keyserling (1855 - 1918) va ser un novel·lista i dramaturg alemany bàltic, i un dels exponents de l'impressionisme literari. La seva obra més emblemàtica és Princeses.
Va emmalaltir de sífilis, fet que va comportar que hagués de passar diversos períodes d'immobilitat, fins a quedar-se cec. Abans de morir, va fer cremar la majoria de les seves obres a les seves germanes.


"L'amor em feia un nus a la gola. A mi també m'hauria agradat plorar, si hagués estat possible."
Txell.Cat

2 comentaris:

  1. No podies triar millor moment per llegir el llibre, hehehe. Però em sembla que d'aquest passaré, no m'atrauen prou aquests temes.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Serà per llibres ;)!
      Ja m'estranyava que aquest no l'haguessis llegit...

      Elimina

Moltes gràcies per comentar!