dilluns, 7 d’agost del 2017

Un home cau - Jordi Basté i Marc Artigau


Títol: Un home cau
Autors: Jordi Basté i Marc Artigau
Editorial: Rosa dels Vents
Any: 2017

"[...] i jo no havia estat mai amb una unia sud-americana tan fogosa, que em fes tants petons, que em digués tantes coses boniques i que em fes oblidar durant una estona que viure dura tan poc.
E
lla va ser una treva enmig d'aquella vida grisa."

Un home cau de Jordi Basté i Marc Artigau és una novel·la policíaca que passa bé i ràpid.
La novel·la està dividida en molts capítols breus, fet que en el meu cas facilita que la lectura sigui molt ràpid, igual que el fet que el llenguatge és molt natural i proper al lector.

He de dir que vaig decidir llegir-la perquè em feia gràcia que els fets passessin a Barcelona i amb un detectiu privat barceloní (i perquè els thrillers policíacs sempre enganxen), però no perquè la sinopsi de la contraportada m’hagués atrapat especialment.
La història no està malament, però està comprimida en els dos últims terços del llibre i no té un gir final que et sorprengui. Mentre llegia vaig tenir la sensació que havia avançat molt i encara no havia passat res. En altres circumstàncies, m’hagués queixat o potser hagués abandonat la lectura, però he de dir que els personatges m’atreien i volia saber què els passaria. Potser és que en realitat aquesta era la idea inicial dels escriptors, que el lector se centri ens els personatges i no en el cas?

En destaco l’ús que fan els autors de diversos narradors interns que donen veu a alguns dels personatges de la novel·la i que van canviant a cada capítol. Així, a l’inici de cada capítol el lector ha d’identificar quin dels personatges narra aquell capítol.

També en destaco l’elevada presència de restaurants i locals de Barcelona i tots els detalls que es narren, que suposo que és un plus per a tots els lectors barcelonins que els coneixen.

És una novel·la que recomanaria a aquells que fa temps que no troben un llibre que els enganxi, ja que tot i que l’argument no és de 10, passa ràpid i els personatges cauen en gràcia. Bona lectura per a l’estiu.

"No hi ha cap llei universal que expliqui què decanta la balança cap a un costat o cal a l'altre. No hi ha cap justícia, cap lògica, contra el caos. Som aquí i no hi podem fer res. Sobreviure ja és molt. I és veritat que a alguns els esguerren la vida de petits i ja no poden tornar mai; d'altres, arrosseguen els pecats dels seus ancestres i tampoc no se'n surten. A vegades, només és qüestió de ser al lloc just en el moment adequat (i, això, un tampoc no ho controla)."

Coneixem una mica més els autors?
Jordi Basté (Barcelona, 1965) és un presentador de ràdio i televisió català. Actualment, i des de 2007, presenta i dirigeix el programa "El món a RAC1" a l'emissora RAC1.
Ha guanyat diversos premis en reconeixement de la seva feina a la ràdio i ha publicat diversos llibres de no ficció. Un home cau és la seva primera obra de ficció.

Marc Artigau (Barcelona, 1984) és un escriptor català, bàsicament de teatre i poesia. És llicenciat en Direcció escència i Dramatúrgia per l'Institut del Teatre de Barcelona i ha estrenat diverses obres com ara Caïm i Abel, Caixes, Un mosquit petit,... Com a dramaturg ha treballat amb Oriol Broggi, amb Àngel Llàcer i Manu Guix, entre d'altres.
Ha publicat la novel·la juvenil Els perseguidors de paraules i, en poesia, Primers Auxilis (2007), Vermella (2008) i Desterrats (2012).

"- T'hi has fixat que només fem fotos dels bons moments? No n'hi ha dels enterraments, ni de...
Molt millor - vaig respondre sense treure els ulls del casament dels meus pares
- Potser ho fem per recordar que hem estat més feliços del que realment vam ser."


"La temperatura és esplèndida. Fa sol però no cau a plom, fa caloreta però no xafogor. Un temps per estirar-se a la sorra i que passi la vida."

Txell.Cat

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Moltes gràcies per comentar!