dimarts, 19 de febrer del 2019

Aferrada a la vida - Giovanna Valls


Títol: Aferrada a la vida
Autor: Giovanna Valls Galfetti
Editorial: RBA La Magrana
Any: 2014

"A casa meva es parlava, hi havia diàleg, hi havia bellesa, ximpleries, aquella flaire, aquell color que va omplir els meus primers anys. [...] Vaig passar de recitar de memòria els poêtes maudits amb innocència, vaig passar de veure pel·lícules en blanc i negre plenes de llum, vaig passar de riure i somriure, perquè em vaig trobar cara a cara, amb vint anys, amb una droga, l'heroïna. Després d'un enamorament que em va fer molt de mal, vaig quedar fràgil, i un dia, un dia buit, a casa d'uns coneguts, em varen proposar d'esnifar una ratlla, com una branca que s'estirava. Era heroïna, i jo no sabia res de res."

Fa uns anys la meva àvia va llegir aquest llibre i en va escriure una ressenya per aquest bloc. Aquell mateix any me'l va regalar pel meu aniversari, no sé si perquè, d'una manera molt diferent a la de la Giovanna Valls i ni de bon tros enfrontant-me al mateix, jo també renaixia després d'una temporada difícil. 
Aquest mes de febrer he trobat el moment d'agafar Aferrada a la vida de Giovanna Valls i de llegir-me'l. 

Aferrada a la vida és, de fet, un cant a la vida i a l'esperança. A través de cartes a (i de) familiars i amics, del diari de la seva mare, Luisa Galfetti, i de petits fragments introductoris escrits per ella mateixa, Giovanna Valls es va despullant i mostra amb cruesa el món de la drogoaddicció. Valls va escriure el text entre el 2004 i el 2011, però no va ser fins l'any 2014 que es va publicar. 

El llibre està estructurat en sis parts que van des del moment en què l'autora va tocar fons fins a la recuperació definitiva, tot plegat embolcallat d'una prosa poètica i carregada de metàfores, però sincera.

"El món de l'heroïna, de la cocaïna, de l'alcohol, de totes les drogues, és un món pervers. Jo no vaig ser mai viciosa, ni pèrfida, ni corrompuda. Però dins meu tot es degradava."

Coneixem una mica més l'autora?
Neix a Paris el 1963, filla del pintor Xavier Valls i Subirà i de Lluïsa Galfetti, italiana. Amb  estudis superiors  en turisme i  idiomes, treballa molts anys com a assistent de turisme a Europ Assistent. El 1985 marxa de París  per instal·lar-se a viure a Barcelona. Després d’un llarg parèntesi entre l’exuberància de la selva amazònica i dels suaus turons del Maresme, torna per instal·lar-se definitivament a la casa familiar del barri d’Horta el 2007. Aferrada a la vida 

"Una nit vaig seure damunt del llit, abraçant una xeringa ben plena, i vaig esperar, volia lluitar fins a l'últim alè, ho vaig posar tot damunt d'una balança: la droga o la meva vida. I quan va sortir el sol, havien guanyat les meves ganes de viure."

Txell.Cat

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Moltes gràcies per comentar!